Várkonyi István

Hír, program

Határtalanul II. - Erdély

2023.05.30. 06:36 Rovat: Főoldal

A Várkonyi István Általános Iskola 52 diákja és 5 pedagógusa 2023. május 07-11-ig Erdélyben járt. A HATÁRTALANUL program keretében iskolánk 7. évfolyamos diákjainak "Székelyföldön, Petőfi nyomában címmel tanulmányi kirándulást szerveztünk a BGA Zrt. támogatásával.
A pályázat célja a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítése. A programok többnyire erdélyi települések meglátogatása, erdélyi tájak kialakulásának megismerése a valóság és a legenda szerint, valamint itt született vagy itt élt magyar tudósok, művészek, írók, költők szülőházának meglátogatása.
Megismerkedtünk Erdély történelmével, nagy magyar tudósaink, íróink, költőink életével, felkerestük szülőházaikat, vagy azt a helyet, ahol hosszabb ideig éltek, tisztelegtünk emlékeik előtt. Gyönyörű helyeken jártunk, különleges természeti képződményeket kerestünk fel. Felfedeztük a sóvidéket, nemcsak a felszíni képződményeket, hanem a föld alatti birodalmat is.
1. nap Utunk első megállóhelye Arad, ahol megtekintettük a várat, majd az 1848-49-es magyar forradalmi hadsereg tábornokainak emléke előtt tisztelegtünk. A helyszínen rövid megemlékezést tartottunk, majd megkoszorúztuk az emlékművet.
Déva vára és a felvonó felújítás alatt volt, de felidéztük a Kőmíves Kelemen című népballadát, amely a vár felépítésének elképzelt - emberfeletti akadályokba ütköző - történetét mondja el. Következő állomásunk, Vajdahunyad vára, amely hat évszázad történelmének emlékét őrzi és hirdeti, nemcsak a Hunyadiakét, hanem erdélyi fejedelmek és hányatott sorsú családokét is. Bejártuk a vár minden zeg-zugát, elképzeltük az akkori életet. A várbörtön és a kínzókamra igazán félelmetes hely volt.
Segesváron rövid sétát tettünk az óvárosban, megemlékeztünk a Drakula kultuszról, itt minden róla szólt. Rácsodálkoztunk a középkori óratoronyra. Felmásztunk az iskolásoknak készített reneszánsz lépcsősoron, csodálatos kilátás nyílt a városra.
2.nap Délelőtt a székelyudvarhelyi iskolába látogattunk, ahol átadtuk az ajándékainkat. Bementünk az ottani 7.-esek termébe, ahol a tanár érdekes dolgokat mesélt az oktatásról. Utána a mieink kérdezhettek, majd ismerkedtek egymással a magyar és erdélyi gyerekek. Közös fotózás és ének után. Csíkszeredán, a Mikó-vár előtt felkerestük Petőfi szobrát, ahol elhelyeztük koszorúnkat, majd Csíksomlyón felkerestük a Mária kegyhelyet. Voltak, akik odamentek a Mária szoborhoz és elmondtak egy-egy imát vagy kívántak. Kemény túrázás következett a peremen keresztül a zarándokhelyre. Csíkszeredában megnéztük a Makovecz Imre által tervezett nem régen átadott templomot.
3. nap. Szejkefürdő Székelyudvarhely szabadidő központja, ahol a székelykapuk alatt felsétáltunk Orbán Balázs síremlékéhez. Megismertük a székelykapuk titkát, mindent elmondanak a tulajdonosaikról. Farkaslakán felkerestük Tamási Áron sírját, megálltunk a trianoni emlékműnél. Megnéztük a 22 m magas Jézus szíve kilátót. Majd a korondi fazekasok munkáiban gyönyörködtünk. Nagy élményt volt, amikor egy sófeldolgozóba látogattunk és megtudtuk, hogyan vágják a sót és hogyan dolgozzák fel különböző termékekké. Parajdon túrázunk a festői szépségű sószorosban, végig jártuk a tanösvényt, gyönyörködtünk a sóképződményekben. Hihetetlen, hogy még medvét is láthattunk. Délután a sósvizű Medve-tóhoz látogattunk Szovátán, amely a világ legnagyobb heliotermikus tava.
4. nap Délelőtt Gyergyószentmiklóstól 26 km-re található a Gyilkos tóhoz kirándultunk, ami 1837-ben keletkezett egy közeli hegyről lecsúszó törmelék következtében. Tettünk egy rövid sétát a tó partján, háttérben a Kis-Kohárddal Erdély festői szépségű tája. Utunk a hatalmas sziklákkal szegélyzett, lélegzet elállítóan gyönyörű Békás szoroshoz vezetett, ahol testközelből érzékelhettük ezeket az óriási képződményeket. Majd felkerestük a legnagyobb víztárolót a Békási tónál.
5. nap A Tordai hasadékban túráztunk a monumentális sziklafalak között, meghallgattuk a hasadék keletkezésének legendáját és a valóságot. Torockó, ahol kétszer kel fel a nap Erdély egyik legszebb települése. Sétáltunk a falu központjában, háttérben a Székelykő csodálatos, monumentális hegye. Felfedeztünk egy több százéves vízimalmot, amit még be is indítottak nagy örömünkre. Rácsodálkoztunk Bánfihunyad " cigodáira". A határhoz közeledve megálltunk a festői szépségű Király-
hágón, gyönyörű panoráma képeket lőttünk. Majd gyors városnézés a nemrégen felújított Nagyvárad központjában. Volt, akinek ez tettszett a legjobban. A kirándulás felnyitotta a kis kamaszaink szemét, kinyitotta a szívüket egy olyan világra, melyben egymást segítve, együtt építhetnek egy szebb jövőt, melyben a történelmi múltnak fontos és meghatározó szerepe van és lesz! Ezek mind olyan dolgok, amiket nem lehet egy iskolapad, egy mozifilm, egy előadás útján megtanulni, ezeket meg kell tapasztani, át kell élni, s tovább kell adni. Aki először utazik Erdélybe, már a Királyhágó hegyeit látva is elájul a gyönyörűségtől, de az erdélyi utazás alkalmával ezek a hegyek csak gyenge ízelítőt adtak abból a látványból, amit a Székelyföldön tapasztaltunk. Élményekben gazdagon tértünk haza. A diákjainktól sok szép beszámolót halhattunk.

Határtalanul II. - Erdély

22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Akadálymentesített intézménykereső
(út a közzétételi listához)

Felíratkozás hírlevélre

Semmilyen kötöttséggel nem jár, bármikor leiratkozhat róla.

155

Határtalanul!

Bethlen Gábor Alap Családinfo - Együtt lenni jó Boldog iskola Tanulni élmény! Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Nemzeti Együttműködési Alap Adatkezelési tájékoztató